Små tips bara / Sofia.

Jag är absolut inte den bästa på att ge fototips men jag tänkte försöka ge ett par några till dem som vill ha.
(tipsen jag skriver nu är vad jag tycker och av mina egna erfarenheter, dvs inget du gör är fel
utan att jag säger bara vad jag tycker.)
 
bilden till vänster är tagen utan blixt - den högra tagen med blixt 
• Fota inte med blixt när det är ljust ute, det ger en helt annan effekt. Det gör oftast att de mörkaste ställen/ställerna på bilden blir vädligt mörkt och runtomkring föremålet du fotar blir det ibland mycket skuggor. Jag tror dessutom att det blir lite svårare att fixa inställningarna på din kamera. Fotar du dock med blixt mot ex. en vit vägg i bra ljus kan bilderna bli bättre än utan blixt men det beror på.
 
 
• Om du vill ha skärpan på en specifik plats, t.ex en blomma som står på ett bord och du vill ha skärpan på bara blomman ska du ha låg bländare - så lågt det bara går. Det gör att det runtomkring blomman blir lite brusigt/suddigt/bubbligt och bilden fokuserar sig på blomman. Som exempel denna bild på Moa - Moas ansikte är i fokus medans håret och allt annat är ur fokus. Det ger ett mer djup i bilden.
 
 
• En hög ISO ger väldigt pixlade bilder medans låg ISO ger mindre. ISO påverkar även ljuset på bilden, men jag personligen har aldrig ISO:n över 400. Denna bild som exempel är väldigt bra - bilden ser inte riktigt ut att vara i topp kvaité och om man kollar noga är det väldigt pixlat också om man jämnför med bilden på Moa. ♥
 
 
 

Kommentarer till inlägget ♥

Här kan du lämna din kommentar darling ♡

Ditt namn
Kom ihåg mig?

Din e-postadress, helt frivilligt + bara vi som ser den

Din bloggadress / annan website:

Din kommentar bror

Trackback